תמים. זה אחד משבעה מהולים שנולדו בעולם, אדם הראשון נברא מהול, ושת בנו נולד מהול, דכתיב (שם ה) ויולד בדמותו כצלמו. נח נולד מהול, דכתיב תמים היה בדורותיו. יעקב נולד מהול, דכתיב (שם כה) ויעקב איש תם. ויוסף נולד מהול, דכתיב (שם לז) אלה תולדות יעקב יוסף. שהיה דומה לאביו, משה נולד מהול, שנאמר (שמות ב) ותרא אותו כי טוב הוא. ואיוב נולד מהול, דכתיב (איוב א) איש תם וישר. (תנחומא פרק ה)
פרק ו יח- והקמותי את בריתי אתך. היה צריך הקמת ברית ברית על הפירות שלא ירקבו, ושלא יהרגוהו רשעים שבדור, לשון רש"י. ויש לו סמך מן המקרא מדקאמר והקמותי את בריתי אתך ובאת אל התיבה. שמע מינה שברית זה הוא שיוכל לבוא אל התיבה מבלי מונע, ורקיבת התבואה למד ממה שנאמר, אתך. וכי אתו לבד הקים הברית והלא גם עם אשתו ובניו הקים הברית, אלא רמז לברית מילה שכבר אתך, וזה מדה כנגד מדה קצת, כי הסרת הערלה היינו הסרת מותרות הדמים הגורמים עיפוש, וכן ריקוב התבואה בא מחמת הפסולת המביא עיפוש וריקוב. ועוד שהערלה נקראת חרפה, שנאמר (בראשית לד) כי חרפה וגו' לתת את אחותינו לאיש אשר לו ערלה, והרעב נקרא גם כן חרפה, שנאמר (יחזקאל לו) ולא תקחו עוד חרפת רעב בגוים. ובהסרת חרפת הערלה יוסר חרפת הרעב, ודבר זה למידין מיוסף, כשאמרו לו המצריים אספנו תבואה והרקיבה צוה להם יוסף שימולו והסכים פרעה על (ידו: (כלי יקר
פרק ז יט- והמים גברו מאד מאד על הארץ. והמים היו הלוך וחסור. כד לא נטרין ישראל כאשר אין ישראל מקיימים ברית מילה, מתגברין אומין דעלמא מתגברים אומות העולם וכד נטרין ליה אתמר בהון והמים היו הלוך וחסור עד החדש העשירי דא י' דמילה וכששומרים את מצות המילה, המילה מגינה עליהם: (תיקוני זוהר תקונא (תליסר דף כט עמוד א
|