פרק יא כו- ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה...את הברכה אשר תשמעון...והקללה אם לא תשמעו. בברכה לא הזכיר לשון אם המורה על התנאי, לפי שהברכה תבא בהכרח לפי שעל הרוב כל איש מישראל נימול מנעוריו וכבר ברית כרותה לישראל שזכות המילה לא ימוש ואין כח בשום חטא לבטלו כמו שכתוב במדרש כשאמר לו הקדוש ברוך הוא לאברהם מה לידידי בביתי אמר לו בניך חטאו וגלו... אמר לו היה לך לזכור ברית מילה, אמר לו חייך כפרו ובשר קדש יעברו מעליך. הרי בבירור שאף על פי שאמר לו כבר שעברו על כל התורה מכל מקום היה לו פתחון פה לומר היה לך לזכור זכות המילה, והיינו לפי שיש בה ברית מלח עולם שזכותה לא ימוש, ומטעם זה נקראת ברית: (עוללות אפרים)
פרק יד א- בנים אתם ליי אלהיכם. זכאה חולקהון דהאי עלמא דכיא דהוא עליהון דאקרי בעלאה בנים חביבים יתיר מעלאה כתיב (דברים י"ד) בנים אתם לה' מאי כלא בדיל דא מאי הוא בדיל דאשתלים שמא בחותמא דלהון דאינון גזירין, תא חזי באנפוי דאינשא שמא דקודשא בריך הוא וחסרא יו"ד מניה ולא אשתלים אתא אברהם וחבב לקודשא בריך הוא ואמר לו בך אשתלים שמא, ואתגזר ואשתלים שמא ביוד דמילה, באנפוי דאנשא שי"ן דשד"י וד' חסר יו"ד אשתלים ביו"ד דמילה וכדין אקרון בנים לה' בנין קדישין וכד מסאבין ליה להאי את קיימא קדישא ועאיל ליה לרשו אחרא סליק מניה האי קדושא דחותמא והוא כמה דחריב עלמא וסאיב חותמא דאשתלים ביה שמא דקודשא בריך הוא והא הוא חריב עלמא: (זוהר פרשת ויחי)
פרק יד כב- לא תירא לביתה משלג כי כל ביתה לבוש שנים (משלי לא), חזקיה אמר משפט רשעים בגיהנם שנים עשר חדש, ששה חדשים בחמה, וששה חדשים בצינה, בתחלה הקדוש ברוך הוא מכניס בהם חיכוך, והם אומרים זו גיהנם של הקדוש ברוך הוא, ואחר כך הוא מוציאן לשלג, והם אומרים זו היא צינתו של הקדוש ברוך הוא, בתחלה הם אומרים ווה, ולבסוף הם אומרים ווי, הוא שדוד אמר ויעלני מבור שאון מטיט היון (תהלים מ), ממקום שאומרים וה וויי, והיכן משלימין עצמם, ר' יהודה [ברבי] אומר בשלג, הדה הוא דכתיב בפרש שדי מלכים בה תשלג בצלמון (שם סח), השלג הוא צלמונא שלהם, יכול אף ישראל כן, תלמוד לומר כי כל ביתה לבוש שנים, המצווה כפולה מילה ופריעה, ציצית ותפילין, הענק תעניק, נתון תתן, פתוח תפתח, עשר תעשר, לפיכך משה מזהיר לישראל עשר תעשר: (תנחומא סימן י)
יש לפרש הכפילות, רמז לשני מיני מעשרות שבאדם מפריש, דהיינו מגופו...המילה. וממונו, היינו סתם מעשר וזה שאמר הכתוב, עשר בשביל שתתעשר. כי מעשר הממון גורם העושר שיזכה לעשר שנית, ומעשר המילה גורם גם כן השובע והעושר בעולם...(עוללות אפרים)
|