פרק כו ט"ז- ושמרת ועשית אותם. ופירש רש"י בת קול מברכתו הבאת בכורים היום, תשנה תחזור לשנה הבאה. ופירוש שהברכה היא כדוגמת, שכר מצוה, מצוה. והיינו שכשם שזכית לקיים את המצוה בשנה זו, כן תזכה להמשיך ולקיים את המצוה גם לשנה הבאה, ויש לפרש על פי מה שביאר האמרי אמת, על מה שמברכים את אבי הבן, כשם שנכנס לברית, כן יכנס לתורה ולחופה ולמעשים טובים. שסדר חינוך הבן הוא, תורה ומעשים טובים ואחר כך חופה, ולמה מקדימים כאן חופה למעשים טובים, ופירש שמה שאומרים מעשים טובים, הכוונה על ברית מילה, וכמבואר במדרש אצל משה רבינו, ותרא אותו כי טוב. מלמד שנולד מהול, הרי ש-טוב מרמז על מילה, וזה מה שמברכים את אבי הבן, כשם שנכנס לברית, כן יכנס לתורה. שזהו היסוד של עם ישראל, ולחופה. והיינו שיתחתן ויוליד בנים, ואחר כך ולמעשים טובים. ויעשה לבניו ברית. וכאמור, שכשמקיימים מצוה אחת מזכירים שימשיכו עם המצוה:
פרק כט ח- ושמרתם את דברי הברית הזאת למען תשכילו. רמז לברית המילה שנקראת זאת, שנאמר זאת בריתי אשר תשמרו וגו'. והיא גורמת להשכיל:
|